Chat with us, powered by LiveChat

What is the force ratio of a gas spring?

De krachtverhouding is een berekende waarde die een krachttoename/-verlies aangeeft tussen de 2 meetpunten.

De kracht in een gasdrukveer wordt groter als deze verder wordt samengeperst, of met andere woorden, als de zuigerstang verder in de cilinder wordt geduwd. De oorzaak hiervan is dat het gas in de cilinder steeds meer samengeperst wordt door de verschuiving in de cilinder. Hierdoor wordt de druk verhoogd, wat resulteert in axiale kracht die de zuigerstang duwt.

Gasveren - Kracht

  1. Kracht bij onbelaste lengte. Wanneer de veer onbelast is, voert deze geen kracht uit.
  2. Kracht bij initiatie. Vanwege een combinatie van wrijvingskracht, opgeteld bij het aantal X van N dat door druk in de cilinder wordt geproduceerd, toont de curve duidelijk aan dat de kracht vrijwel direct toeneemt zodra de gasveer wordt ingedrukt. Zodra de wrijvingskracht is overschreden, daalt de curve. Indien de veer een tijd niet gebruikt is, moet er mogelijk opnieuw extra kracht worden uitgeoefend om de gasveer te activeren. In het voorbeeld hieronder wordt het verschil aangegeven tussen de eerste en tweede keer waarop de gasveer wordt ingedrukt. Als de gasveer regelmatig wordt gebruikt, is de krachtcurve vergelijkbaar met de onderste curve. Voor een gasveer die gedurende langere tijd niet gebruikt is, zal de curve eerder overeenkomen met de bovenste curve.
  3. Maximale kracht bij compressie. Deze kracht kan wat betreft structuur niet echt gebruikt worden. De kracht wordt uitsluitend op één bepaald moment uitgeoefend: wanneer de continue druk/slag stopt. Zodra de slag van de gasveer is beëindigd, probeert deze zich in zijn startpositie te herstellen. Hierdoor neemt de bruikbare kracht af en daalt de curve naar punt 4.
  4. Maximale kracht die vastgehouden wordt door een veer. De kracht wordt aan het begin van de gasveer-terugslag gemeten. Dit geeft een correct beeld van hoeveel energie een gasveer maximaal kan vasthouden wanneer deze op dit moment stilstaat.
  5. Kracht die door de gasveer wordt uitgeoefend in tabellen. De kracht van de gasveer wordt normaliter vermeld als een meting van de kracht op het moment dat de laatste 5 mm slag afgelegd wordt, evenals de status bij stilstand.
  6. Krachtverhouding. De krachtverhouding is een berekende waarde die een krachttoename/-verlies aangeeft tussen de waarden bij punt 5 en punt 4. Dat wil dus zeggen: hoeveel kracht een gasveer verliest bij terugkeer van het maximale slagpunt 4 naar punt 5 (max. slag uitgerekt – 5 mm). De krachtverhouding wordt berekend door de kracht bij punt 4 te delen door de waarde bij punt 5. Deze factor wordt tevens gebruikt in de omgekeerde situatie. Als u beschikt over de krachtverhouding (zie de waarde in onze tabellen) en de kracht bij punt 5 (de kracht in onze tabellen), dan kan de kracht bij punt 4 worden berekend door de krachtverhouding te vermenigvuldigen met de kracht bij punt 5.
    De krachtverhouding is afhankelijk van het volume in de cilinder, in combinatie met de dikte van de zuigerstang en de hoeveelheid olie. Dit verschilt per maat. Metalen en vloeistoffen kunnen niet samengedrukt worden en daarom kan het alleen het gas zijn dat in de cilinder wordt samengeperst.
  7. Demping. Tussen punt 4 en punt 5 kan een buiging worden aangetroffen in de krachtcurve. Dit is het punt waarop de demping begint en de demping voor het resterende gedeelte van de slag wordt toegepast. De demping vindt plaats doordat olie door de gaten in de zuiger moet sijpelen. Door een combinatie van verschillende gatformaten, de hoeveelheid olie en de olieviscositeit kan de demping worden gewijzigd.
    Demping kan/mag niet volledig worden verwijderd, omdat een volledig samengedrukte gasveer met plotselinge vrije beweging van de zuiger dan niet wordt gedempt, waardoor de zuigerstang de cilinder kan verlaten.

Incompatibiliteit met Internet Explorer

Deze website werkt helaas niet goed met Internet Explorer. We raden u aan een van de volgende gratis browsers te gebruiken:

Copyright © 2024 Sodemann Industrifjedre A/S. All rights reserved.